Schrijf je in voor de nieuwsbrief! Mis nooit meer iets! Door de vele spamberichten die mensen in hun inbox krijgen zijn ze vaak huiverig geworden om zomaar een e-mailadres achter te laten. Veel mensen worden overdonderd door commerciële e-mailberichten van bedrijven en zitten hier vaak niet op te wachten. Zou je graag meer inschrijvingen willen, wordt je mailing niet gelezen of wordt er niet gereageerd op een actie? Een aantal tips op een rij waar wellicht iets voor je tussen zit:

 

Geef iets terug in ruil voor een e-mailadres

Geef mensen een goede reden om zich in te schrijven. Zo zie je dat veel bedrijven digitale producten aanbieden die gratis zijn te downloaden, zoals bijvoorbeeld een e-boek of video. Op deze manier wordt de mailinglijst van het bedrijf uitgebreid en geven ze tevens iets van waarde terug aan (potentiële) klanten.

Je kunt ook denken aan bijvoorbeeld gratis advies of tips. “Ontvang gratis huidadvies” klinkt al een stuk beter dan ‘schrijf je in voor mijn nieuwsbrief’. Je kunt de titel van je inschrijfknop vaak zelf aanpassen in je e-mail marketing software.

Zorg voor interessante onderwerpen

Denk altijd vanuit de klant wanneer je inhoud selecteert voor je mailing. Hebben ze niets aan de informatie dan kun je dit beter weglaten. Als je waardevolle informatie geeft, kun je niet alleen laten zien wat jij weet van je vak, je kunt je lezers ook bewust maken van zaken waarvan ze zich anders misschien niet bewust waren geweest. Bovendien blijf je met een waardevolle nieuwsbrief op een positieve manier onder de aandacht van je lezers.

Bied voordeel

Maken je abonnees geen gebruik van je actie of moet je ze vaak via een andere weg opnieuw benaderen? Bied je lezers een voordeel aan in je mailing en zorg er dan voor dat deze uitsluitend verkrijgbaar is door het lezen van de mailing. Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld een (lezers-)korting op een bepaald product of dienst, een product die je weggeeft aan een van je abonnees via een loting, of een tijdelijke kortingscode voor je webshop.

Zuinig met tekst

Zorg ervoor dat je in enkele zinnen je lezer triggert en link daarnadoor naar de informatie op je website. Zet hier het volledige artikel op. Begin je mailing met de meest interessante informatie. Durf ook eens te gaan voor één of twee onderwerpen in plaats van meer en kijk eens wat er dan gebeurt.

Zorg voor een pakkende titel

De titel van je mailing moet verleiden tot lezen. Dus daarin zet je iets wat nieuwsgierig maakt. Zo valt je mailing op en voorkom je dat je bericht wordt verwijderd en in de prullenbak belandt!

De statistieken van de e-mail marketing software van Zuiver (of vergelijkbaar) laten precies zien hoeveel mensen je mailing openen en op welke links in je mailing zijn geklikt. Je kunt dus experimenteren met verschillende titels en kopteksten van je ‘nieuwsbrief’ en kijken op welk onderwerp je lezers wel en niet doorklikken om te lezen.

 
 Bronnen: Frankwatching.com, protaal.nl