Er gelden strenge regels voor het versturen van reclame per e-mail. Dit komt mede door de overlast die spam voor veel mensen oplevert. Nieuwsbrieven mogen niet worden verstuurd zonder zgn. opt-in: dit betekent toestemming van de ontvanger. Geen toestemming? Dan kan dit worden gezien als spam en kun je zelfs een boete ontvangen.

Vraag toestemming

Als bedrijf betekent het vragen om een opt-in bijvoorbeeld dat je een aanvinkvakje plaatst met de tekst “Ik wil graag de nieuwsbrief ontvangen”. Pas als dat vakje is aangekruist, mag je het e-mailadres op de verzendlijst van die nieuwsbrief zetten. Een opt-in verzoek moet direct in beeld leesbaar zijn.

E-mails laten versturen door derden

Sommige bedrijven laten ook graag hun partners berichten sturen. Dit is zeer dubieus: de ontvanger moet vooraf weten wie hem of haar gaat mailen. Enkel verwijzen naar ‘partners’ is bij lange na niet genoeg. Bij het opt-in verzoek moet dan tevens duidelijk worden gemaakt dat partners e-mails naar de ontvanger gaan versturen en welke partners dat zijn.

Dubbele opt-in

In de praktijk wordt vaak gewerkt met zogeheten dubbele opt-in. Dit houdt in dat mensen die zich aanmelden, eerst een bevestigingsmail krijgen op het opgegeven adres. In die mail staat een speciale hyperlink die men moet aanklikken. Pas als dat gebeurd is, krijgt men daadwerkelijk de berichten waar men zich voor opgegeven heeft. Deze werkwijze is verstandig en transparant, maar juridisch niet verplicht.

Andere manieren om opt-ins te werven

Als je via een andere weg dan via een opt-in zeker weet dat iemand e-mails van je bedrijf wil ontvangen, dan mag je ze direct op de verzendlijst zetten. Je kunt bijvoorbeeld op een beurs een bordje neerzetten “Laat uw visitekaartje achter en ontvang onze nieuwsbrief”. Of je krijgt bij een kennismakingsgesprek mondeling te horen dat men graag die nieuwsbrief wil krijgen. Juridisch is dat prima. Maar let wel: je moet kunnen bewijzen dat het zo gegaan is.

Klanten en soft opt-in

Je mag klanten die een aankoop hebben gedaan bij je bedrijf niet zomaar toevoegen aan je e-mailbestand. Je dient je klant er bij het bestellen op te wijzen dat je van plan bent commerciële mails te gaan sturen. Toch zijn de regels soepeler dan bij niet-klanten.

Plaats bij klanten een soft opt-in verzoek

Je mag bij klanten tijdens het aankoopproces op het bestelformulier een soft opt-in plaatsen. Dat wil zeggen dat je een vooraf aangekruist vakje neerzet met de tekst: ‘Ik wil graag de nieuwsbrief en relevante aanbiedingen ontvangen’. Zo weten mensen dat ze de nieuwsbrief gaan krijgen én kunnen ze door het vinkje weg te halen de toezending weigeren. De klant moet de gelegenheid krijgen dit te weigeren. Dit is het tegenovergestelde van de opt-in voor niet-klanten waarbij het vinkje standaard niet aangekruist is.

De wet eist bij deze uitzondering wel dat het gaat om klanten, oftewel mensen die tegen betaling iets hebben afgenomen. Mensen die je op een beurs ontmoet of die een vrijblijvende offerte hebben opgevraagd, mogen dus niet zonder opt-in worden gemaild.

Relevant nieuws en aanbiedingen

Als klanten een opt-in hebben afgegeven, mag je ze daarmee alléén relevante informatie mailen over de producten en diensten van het bedrijf zelf.

Heb je vragen over jouw nieuwsbrief of (dubbele) opt in?
Neem dan even contact met mij op.


 

Lees ook:

Is een double opt-in verplicht in Nederland?
E-mailings versturen naar derden, mag dat?

 

Bron: hellodialog.com